" Âşk odu evvel düşer maşuka, ândan âşıka,
Şem’i gör kim, yanmadan yandırmadı pervâneyi.”
FUZULİ
"Âşk ateşi önce sevilene düşer, ondan da âşıka sıçrar.
Muma bak da gör. Önce kendisi yandı, sonra pervâneyi yaktı."
Şem’i gör kim, yanmadan yandırmadı pervâneyi.”
FUZULİ
"Âşk ateşi önce sevilene düşer, ondan da âşıka sıçrar.
Muma bak da gör. Önce kendisi yandı, sonra pervâneyi yaktı."
Ey âşık, hani özlem çekiyorsun ya sevgiliye! Bil ki sevgilidendir özlemin özü. Odur asıl sana özlem duyan. Çünkü o tutuşturmayınca alevi, kimsede olmaz ateş. Ve aşk ateşi önce sevilene ondan sonra sevene düşer.
YanıtlaSilHZ. MEVLANA
Dillere destan olmuş aşk hikâyelerinin geneline baktığımızda yalnızca âşık hep acı çeken olarak nitelendirilir. Maşuk, yani sevilen, bu acının kötü kahramanıdır. Âşığının acı çekmesi onu ya ilgilendirmez veya bundan keyif alır. Oysaki bu beyitte Fuzuli, Mevlana’dan da ilham alarak bu olaya farklı bakış açısıyla yaklaşmış. Hatta tam tersini ifade etmiştir. Ona göre yanma eyleminin ortaya çıkması için bir kıvılcıma ihtiyaç vardır. Bu ateş sevgilinin kendisinde vardır ve âşığa sonradan sıçrar. Bu, aşkın ilham ateşi olarak da düşünülebilir. Ayrıca bu beyiti iyi anlayabilmek için mum-pervane hikâyesine dikkat çekmek gerekir
Pervane mum yüzünden aşk ateşiyle yanmaktadır. Aynı zamanda onu yok eden ateşin mumdan kaynaklandığı, mumun kendisinde bulunduğu düşüncelerden kaçmamalıdır.
Yorumlayan:
İbrahim Cemal Torun
Özel Adana Gündoğdu Lisesi
Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni
Ey âşık, hani özlem çekiyorsun ya sevgiliye! Bil ki sevgilidendir özlemin özü. Odur asıl sana özlem duyan. Çünkü o tutuşturmayınca alevi, kimsede olmaz ateş. Ve aşk ateşi önce sevilene ondan sonra sevene düşer.
YanıtlaSilHZ. MEVLANA
Dillere destan olmuş aşk hikâyelerinin geneline baktığımızda yalnızca âşık hep acı çeken olarak nitelendirilir. Maşuk, yani sevilen, bu acının kötü kahramanıdır. Âşığının acı çekmesi onu ya ilgilendirmez veya bundan keyif alır. Oysaki bu beyitte Fuzuli, Mevlana’dan da ilham alarak bu olaya farklı bakış açısıyla yaklaşmış. Hatta tam tersini ifade etmiştir. Ona göre yanma eyleminin ortaya çıkması için bir kıvılcıma ihtiyaç vardır. Bu ateş sevgilinin kendisinde vardır ve âşığa sonradan sıçrar. Bu, aşkın ilham ateşi olarak da düşünülebilir. Ayrıca bu beyiti iyi anlayabilmek için mum-pervane hikâyesine dikkat çekmek gerekir
Pervane mum yüzünden aşk ateşiyle yanmaktadır. Aynı zamanda onu yok eden ateşin mumdan kaynaklandığı, mumun kendisinde bulunduğu düşüncelerden kaçmamalıdır.
Yorumlayan:
İbrahim Cemal Torun
Özel Adana Gündoğdu Lisesi
Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni