Dil-i harâb-ı aşkınım sensin sebep berbâdıma
Bir teselli ver gelip bâri dil-i nâşâdıma
Taş mıdır bağrın ki gelmezsin benim imdâdıma
Dîni ayrı kâfir olsa rahm eder feryâdıma
VÂSIF
Gönlü kırık bir âşığınım senin; perişan halimin sebebi sensin.
Hiç olmazsa gel de şu neşesiz gönlüme bir teselli ver.
Sen taş kalpli misin neden yardımıma gelmiyorsun?
Dini ayrı kâfir bile benim feryatlarıma acırdı.
Haz.İbrahim Cemal TORUN
Şair burda sevgiliye yakınmaktadır.Aşık ne kadar severse sevsin sevgili onun duygularına kulak asmaz.Aşık kötü ruh halinden kurtulabilmek için sevgiliyi yanında görmek ister göremeyince de çok üzülür.Sevgili aşıktan başka dinsizin bile yardıma geleceğini fakat sevgilinin yanına gelmeyeceğinden söz eder.Bana göre divan edebiyatına bu beyit ters düşmektedir nedeni ise divan edebiyatında aşık naparsa yapsın sevgilin dönmeyeceğini bilse de ona yakınmaz sevgisini göstermeye devam eder. Cem KARAMAZ
YanıtlaSilDüşüncelerin için öncelikle çok teşekkür ederim Cem. Divan şairlerinin çoğu sevgilisi ona ne çektirirse çektirsin toz kondurmaz; ancak bazıları da vardır ki serzenişte bulunur. Yani yakınma onların patlama noktası olarak düşünülebilir.
YanıtlaSilÖzellikle kafir benzetmesi sık yapılır. Kafir, "inkar eden" demektir. Belki söylenebilecek en kötü yakıştırmadır; ancak sevgili de âşığının aşkını bir kafir gibi inkar etmektedir.
Şairin bu yakıştırmayı yapmasındaki diğer bir husus da sevgilisinin bu davranışından bir an önce vazgeçmesidir kuşkusuz. Sevgili belki bir kafir gibi tövbe ederek kendine dönecektir. İşte bu açıdan baktığımızda söylenilenlerin âşığı rahatlatan özellikler taşımasının yanında asıl olarak sevgilinin "DÖNMESİNİ" sağlamaktır.
Şairin burda karşı tarafa platonik bir aşkla bağlanması ve karşılık bulamaması onu çok incitmiş yıpratmıştır.Lakin onu o kadar çok seviyodur ki hiç olmazsa yanına gelmesiyle bile biraz teselli olacağını söylüyor.Ancak hala sevdiğinin yanında değil uzakta olmasından duyduğu sitemi taş kalpli yerine koyarak ifade ediyor.Bir kâfirin bile ona acıyacağını ancak onun ona acımadığını söylüyor.
YanıtlaSilHocam sizin dediğinize göre aşık burda sevgiliye patlamış ve onun bu hareketten etkilenerek ona döneceğini düşünmüştür.Ben aşık yerinde olsam sevgilimin bana ölüm günü kavuşacağını bilsem de ona asla inkar etmem onu üzmem onun bana dönmesi benim duyguları anlaması yeter zamanı hiç önemli değil ister yarın ister bir asır sonra yeter ki onun bu aşkı anlayacağını bilim.Bence aşık burda sevgiliye inkar ederek acizliğini gösterir eğer onu gerçekten seviyor olsaydı duygularını sergilemeye devam ederdi ve her sözüne dikkat eder onu incitmemeye çalışırdı onun imkansız olduğunu bilse bile. Cem KARAMAZ
YanıtlaSilAşkın'a harap gönlümün kötülüğüne viran oluşuna sebep sensin.Bari hüzünlü,kederli gönlüme bir teselli ver.Senin bağırın taş mıdır ki imdadıma,yardım istememe rağmen gelmiyorsun ki dini bir kafir bile benim bu feryadıma gelir bana yardım eder ... Şair bunu söylemek istemiştir.Burda şair çok sevmiştir ve aşkından yalvarmıştır.Karşısındaki vicdansız hiç gönlünde ona ait bir duygu beslemediği için ne söylesede değiştiremiyor kararını...
YanıtlaSil